همایش تجربه‌نگاری و تولید دانش انقلاب‌اسلامی به همت معاونت راهبردی بنیاد  فرهنگی خاتم‌الاوصیا (عج) برگزار شد

۱۴۰۱/۱۲/۰۳
  • طراح سایت
  • شناسه خبر: 5558

در این مراسم از کتاب 10 جلدی تجربه‌نگاری حلقه‌های‌میانی موفق رونمایی شد و از راویان و تیم تولید اثر ده‌ جلدی الگوهای موفق تقدیر و تشکر به عمل آمد.

همچنین حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر عبدالحسین‌‌خسروپناه دبیر شورای‌عالی‌انقلاب‌فرهنگی، سردار محمدعلی‌جعفری مسئول قرارگاه فرهنگی اجتماعی بقیه الله(عج) و سید احمدعبودتیان مدیرعامل بنیاد فرهنگی خاتم الاوصیا(عج) در این مراسم سخنرانی کردند.

سید احمد عبودتیان به عنوان اولین سخنران در جایگاه قرار گرفت و با طرح تجربه‌هایی در جلسات مشترک با فعالین جبهه مقاومت و ضرورت انتقال تجربیات جبهه فرهنگی مردمی انقلاب اسلامی به  تبیین اهمیت و ضرورت تجربه نگاری پرداخت.

وی گفت: یکی از اصلی‌ترین دعواهای دشمن با ما بر سر جلوگیری از الگوشدن ما برای دیگر ملت‌ها است برای همین هر موقع  خواستیم حرف نو جمهوری‌اسلامی را حتی برای جوانان خودمان طرح کنیم با انواع روش‌ها جلوگیری کردند که صدا به صدا نرسد.

ایشان در ادامه با طرح جملات و نکاتی از امامین انقلاب‌اسلامی به لزوم اتخاذ نگاه بین‌المللی و لزوم تقویت مستضعفین عالم اشاره کرد، همچنین با طرح فرمایشی از رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دست‌اندرکاران مراسم سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی مبنی بر لزوم غلبه نرم‌افزاری بر هیمنه پوچ استکبار، از عدم ثبت و نشر دانش‌نرم‌افزاری انقلاب اسلامی انتقاد کرد؛ وی گفت: ما متاسفانه حتی همین تجربه‌های خودمان را هم به یکدیگر منتقل نمی‌کنیم.

مدیرعامل بنیادخاتم‌الاوصیاء(عج) در ادامه به نقش بسیار مهم قدرت نرم‌افزاری در نسبت با نظم جدید جهان و همچنین شرط لازم جهت ایجادتمدن‌نوین‌اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی (ارواحنافداه) پرداخت و با تقدیر از راویان مجموعه 10 جلدی تجربه‌نگاری حلقه‌های‌میانی موفق گفت: این عزیزانی که امروز تلاش هایشان الگوی حرکت دیگران می‌شود این‌ها پرچمدار و پیشران این جریان اند.

دومین سخنران این مراسم حجت الاسلام و المسلمین دکتر خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بود.

ایشان به اشاره به روز پایانی ماه رجب، علت موفقیت‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی در مواجهه با شرایط سخت را اهمیت ایشان به خودسازی، تضرع و خود را ندیدن دانست و گفت: خداوند به چنین انسانی اراده؛ تفکر و تدبیر می‌دهد.

دبیر شورای‌عالی‌انقلاب‌فرهنگی ضمن قدردانی از قرارگاه فرهنگی‌اجتماعی بقیه الله(عج) و بنیاد خاتم الاوصیاء(عج) به عنوان یک جریان جدید و اثرگذار در میدان گفت: همت اساسی شورای‌‌عالی‌انقلاب‌فرهنگی و دبیرخانه شورا به ارتباط اساسی با جبهه مردمی، عموم مردم و نخبگان است.

ایشان با طرح بحث «کشف نظریه از واقعیت‌ها» به تجربه‌های غرب در زمینه تجربه‌نگاری پرداخت و استخراج نظریه از تجربه را امری ضروری دانست که در دنیا نیز انجام می شود. همچنین روی آوردن غرب به تجربه‌نگاری را محصول مطالعه قرآن توسط غربی ها عنوان کرد و با اشاره به داستان‌ها و سرگذشت‌های موجود در قرآن گفت: از یک منظر بخش مهمی از آیات قرآن پردازش نظریات تجربه‌نگارانه است. همچنین با طرح خاطره‌ای از حضور خود در کتابخانه لندن و مشاهده رساله‌هایی به زبان انگلیسی که به مطالعه قرآن پرداخته بودند افزود: غربی‌ها هم از قرآن استفاده کرده‌اند.

وی در ادامه با نقد روش غرب در تجربه‌نگاری کمی و کیفی آن هم صرفا از بعد مُلکی انسان، این مدل تجربه‌نگاری را ناقص عنوان کرد و از لزوم تجربه‌نگاری شبکه‌ای هم دربعد مُلکی و هم در بعد ملکوتی سخن به میان آورد.

آقای خسروپناه در آخرین نکته از صحبت‌های خود ضمن تشکر از تهیه و رونمایی مجموعه 10 جلدی تجربه‌نگاری حلقه‌های میانی موفق، به تلاش سایر افراد و مجموعه‌های فعال در زمینه تجربه‌نگاری اشاره کرد و نسبت به ادامه و تقویت این روند با اتخاذ رویکرد درست و روش مبتنی بر انسان‌شناسی صحیح ابراز امیدواری کرد.

در بخش بعد برنامه، ضمن رونمایی از لوح یادبود مراسم باحضور و تقریرنویسی و امضاء حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، سردار محمدعلی جعفری مسئول قرارگاه فرهنگی اجتماعی بقیه الله(عج)، سرکار خانم سیدی معاون امور بانوان بنیاد خاتم الاوصیا(عج) و سید احمد عبودتیان مدیرعامل بنیاد فرهنگی خاتم الاوصیا(عج) از از راویان و تیم تولید اثر ده جلدی الگوهای موفق تقدیر و تشکر به عمل آمد.

پس از آن سردار محمدعلی‌جعفری در پشت تریبون حاضر شد و به عنوان آخرین سخنران به سخنرانی پرداخت.

سردار جعفری از تجربه‌نگاری به عنوان گمشده انقلاب اسلامی یاد کرد و گفت: با اینکه این اقدام مهم برای گام اول انقلاب اسلامی انجام نشد اما انقلاب اسلامی به پشتوانه عظمت خود در منطقه و جهان در حال گسترش است؛ وی افزود: اما گام دوم انقلاب اسلامی که پیچیدگی‌هایی نسبت به گام اول دارد برای توسعه و گسترش در منطقه و جهان نیازمند این اقدام است.

ایشان به اشاره به اقتضائات گام اول انقلاب در دفع تهدیدها و حفظ انقلاب و نظام به اقتضائات ایجابی گام دوم در عرصه فرهنگی، اجتماعی، دولت سازی، سبک زندگی و… اشاره کرد.

سردار جعفری با اشاره به نقش مردم در مبارزه با حکومت  منحوس پهلوی در گام‌اول‌ انقلاب‌اسلامی از نقش مردم در تداوم گام اول انقلاب و حضور بسیج‌مردمی در دفاع مقدس به عنوان الگوی مهم تجربه‌نگاری سخن به میان آورد و گفت: در تمامی عملیات‌های موفق دفاع‌مقدس که منجر به بیرون راندن دشمنان از مرزهای کشور شد سبک و مدلی که با محوریت نیروهای بسیجی و مردمی در جنگ انجام می‌شد با روش‌های جاری و ساری در دنیا تفاوت اساسی داشت. وی افزود: باید تاسف بخورم که این همه تجربه‌های گرانبهای دفاع مقدس که بهترین مدل ها بود آنچنان که باید ثبت نشد.

سردار جعغری ضمن پیچیده خواندن تبدیل دانش ضمنی به صریح عنوان کرد: ما در زمان جنگ مشغول عملیات بودیم و باید افراد متخصصی می‌بودند و این کار را انجام می‌دادند. ایشان افزود: اگر همین اتفاق درست انجام میشد سرعت پیشرفت انقلاب اسلامی و تحولات منطقه‌ای متفاوت از این بود.

ایشان در بخش آخر سخنان خود با تبیین مفهوم آتش‌به‌اختیار و توضیح فرایند حرکت عمومی در گام دوم انقلاب اسلامی و نقش عموم مردم، هسته‌های خودجوش مردمی و حلقه‌های‌میانی به زمان‌بر بودن گام دوم اشاره کرد و گفت: با توجه به پیچیدگی حرکت در گام دوم انقلاب و تفاوت‌های حرکت‌های مردمی با گام اول انقلاب، این ثبت تجربه و انتقال تجربه و تبدیل دانش ضمنی به دانش صریح  یک حرکت لازم است. باید این تجربیات از نسلی به نسل دیگر منتقل شود و محور این حرکت هم جوان انقلابی است لذا مثل دفاع مقدس نیست که از زمان شروع عملیات‌ها تا آزادی خرمشهرحدود دوسال طول بکشد، در آنجا همان نسل، خرشمهر را آزاد کرد؛ اما حرکت‌های بزرگ فرهنگی زمان می‌برد. باید نسل به نسل انتقال پیدا کند به دهه هشتادی‌ها و دهه نودی‌ها، چگونه باید منتقل بشود؟ باید حتما کسانی که توانایی قلم زدن دارند این موضوع برایشان بشود موضوع اصلی باید بیایند بروند درمیدان ببینند بچه‌های میدان چه می‌کنند، آن ها را با هنرمندی ثبت کنند بعد به دانش صریح تبدیل کنند. این کار بزرگی است که شما شروع کردید، این یک ضرورت قطعی در گام دوم و یک هنر است.

پخش کلیپی از روایان حسن ختام این همایش بود.

پایان

مطالب مرتبط